Eindelijk….. Na 5 jaren zonder boot hebben wij ons nieuwe schip gevonden en mogen overnemen via Jachtbemiddeling Sterkenburg in Drimmelen.
Na maanden van zoeken kwamen we deze ABIM Classic 128 Exclusive tegen en nadat we deze enkele keren hebben bekeken werd het duidelijk dat dit hem moest worden.
De naam is veranderd en vanaf mei 2023 is het schip omgedoopt in “Mister Bojangles”.
Begin juni was het eindelijk zover! Onze reis kan beginnen met een lange tocht vanuit Zuid Engeland met de ferry van Harwich naar Hoek van Holland met daarna nog een klein ritje naar Drimmelen. Eindelijk weer terug op de plek waar wij onze rust en mooie herinneringen weer kunnen vastleggen. Alles inruimen, plekje geven en weer veranderen was het na bijna twee weken zover, “The Maiden Voyage” kan beginnen.
Eerst even diesel bunkeren op bij het Bunkerstation op de Donge. Eerst even gebeld want als je contant betaald krijg je korting! Bijna 600 liter getankt dus we kunnen er even tegenaan!
vanuit Drimmelen richting Heusden om daarna via de afgedamde Maas naar Gorinchem te varen. Best wel spannend die eerste reis want alle geluidjes zijn nieuw en het is nog even wennen hoe het schip reageert op het manoeuvreren. Gelukkig veel ervaring dus na niet al te lange tijd voel ik het schip al redelijk goed aan.
We hebben super mooi weer, rond de 30 graden, dus wat een begin is dit. Na 2 uurtjes varen bereiken we Heusden waar we onze eerste overnachting houden. De volgende dag dus via Gorinchem richting Vianen voor de volgende stop.
Na Vianen begint de eerste uitdaging er aan te komen, het Amsterdams Rijnkanaal. Via de Prinses Beatrix Sluis gaan we richting Maarssen en daar vandaan richting de Vecht. Bij Maarssen wordt het echt spannend want de vaste brug is 3.60 meter hoog. Onze hoogte is met de kap op 3.75 meter maar deze kunnen we laten zakken tot 3.40 meter. Niet veel ruimte meer dus een hekgolf van een schip kan schade opleveren. We timen het goed want op het moment dat we er onder door willen is er geen scheepvaart op het ARK of de Vecht.
We vervolgen onze reis met een heerlijk relaxt gangetje en voelen ons weer helemaal thuis op de Vecht waar we jaren lang hebben gevaren. We overnachten in Maarssen en de volgende dag richting Loenen aan de Vecht.
Na een nacht in Maarssen vervolgen wij onze route op de Vecht. Langs alle mooie huizen varen blijft gewoon leuk en mooi ongeacht hoe vaak je daar al gevaren hebt. Via Breukelen komen we uiteindelijk aan in Loenen aan de Vecht waar we een paar dagen blijven want vrienden en familie willen graag ons nieuwe schip komen bewonderen. We vertrekken vervolgens voor een “lange” reis want onze eindbestemming is Huizen. Carolyn moet een week terug naar Engeland en Huizen is waar wij, voordat wij vertrokken uit Nederland, onze woonplaats. Geef voor mij ook weer tijd om de vrienden op te zoeken en ook de auto die nog in Drimmelen stond op te halen want deze moet uiteindelijk naar onze nieuwe thuishaven in Ossenzijl komen. Via de leuke dorpje op de Vecht komen we aan in Muiden. Schutten gaat altijd snel met de dubbele sluis en langs het Muiderslot richting de Randmeren. Via de vaargeul onder de drie eilanden langs richting Almere Haven. Het is warm en gaat zelfs warmer worden maar we mopperen niet! Na een lange vaar dag komen we uiteindelijk aan in Huizen waar we gereserveerd hebben aan de lange passanten steiger waar we bijna 2 weken zullen verblijven.
Na twee weken in Huizen te hebben gelegen is Carolyn weer terug en kunnen we onze reis naar het noorden voortzetten. We gaan verder via de Randmeren en onze bestemming is vandaag Elburg. We vertrekken vroeg want we willen niet te laat aankomen in Elburg want het is daar altijd druk. Daarnaast zullen we ook in Elburg blijven want er komt een stevige storm (Polly) aan en wij zullen niet de enige zijn die beschutting gaan zoeken.
We hebben storm Polly gehad en het was een beangstigde storm. Op het hoogte punt van de storm moesten we tegen druk geven aan de deuren van de kap. Onze kap moet vervangen worden want deze begint te scheuren en we waren bang dat de kap wel eens de lucht in kon gaan. Sommige boten hebben schade opgelopen en verschillende bomen in de haven zijn omgevallen. Wij hebben het gelukkig zonder schade eraf gebracht maar leuk is anders. Tijd om te gaan….. We gaan vandaag richting de IJssel en gaan voor het eerst via de nieuwe kortere weg via het Reevediep. Twee uur moeten wachten bij de Reevesluis want die heeft veel storingen de laatste tijd. We vervolgen onze route en moeten de kap weer iets laten zakken want de bruggen zijn daar 3.60 meter. Net na de Scheeresluis zijn een aantal steiger waar je kan overnachten. We hebben een mooi plekje en er is een heel klein “strandje” waar de jongen kunnen zwemmen en afkoelen.
Na twee dagen weer verder, het is windstil en we gaan richting Kampen. De IJssel stroomt nauwelijks hier in deze periode en het water is als een spiegel zo glad. Langs Kampen richting het Ganzediep en verder richting het Zwarte Meer. Aan het einde stuurboord uit richting het Vollenhover Kanaal. De brug opent vrij snel en we hoeven niet niet aan te leggen. We varen langs Vollenhoven om uiteindelijk deze dag te eindigen in het altijd gezellige Blokzijl.
Van de aankomst in Blokzijl hebben we een apart filmpje gemaakt want dit is toch wel een van de meeste bijzondere havens in deze regio. Via de sluisdeuren varen we binnen en vinden een mooi plekje vlak naast de sluis waar ook wat gras is. Daar kunnen de jongens lekker in de schaduw liggen voor een beetje afkoeling.
Na een paar dagen te vertoeven in Blokzijl vervolgen wij onze route richting Ossenzijl, waar de ABIM werf is. We hebben daar een afspraak vanwege komende onderhoudsbeurten en ook om te bekijken of we een winterplek kunnen krijgen in de loods. We besluiten om via Kalenberg te gaan wat bekent staat als een hele mooie route door het natuurpark de Weerribben. Alle huizen in Kalenberg bevinden zich aan het water en ze zijn prachtig. Ik heb de 360 camera aangepast zodat iedereen die dit filmpje wil en kan bekijken zelf de camera kan besturen.
We varen door Kalenberg en komen uiteindelijk uit bij Ossenzijl. Daar bevind zich ook een hele leuke haven, jachthaven de Kluft. Vanuit de Kluft kan je mooie fietstochten maken door de omgeving of een sloepje huren en met een elektrische motor door het natuurpark te varen. Zeker de moeite waard om hier een aantal dagen te verblijven.
Tijdens een bezoek aan de werf hebben we een winterplek besproken in een verwarmde loods. een zorg minder om te regelen als je niet in Nederland woont. in het nieuwe voorjaar zien we wel wat we in de volgende winter gaan doen. Nu verder genieten van ons nieuwe schip!
We verlaten Ossenzijl en gaan richting de Drieweg sluis. Iedereen noemt deze sluis zo maar de sluis heet officieel Linthorst Lomansluis. De Driewegsluis ligt een klein stukje verderop maar wordt niet meer gebruikt. Je kan er heerlijk liggen met de boot ondanks dat de afweerpaaltjes niet meer zo van goede kwaliteit zijn. Ook vanaf dit eiland kan je geweldige fietstochten maken naar allerlei dorpjes of gewoon door de natuur. Wij varen door richting Echtenerbrug en steken het Tjeukemeer over richting Langweer. Het is geweldig weer dus dubbel genieten! Tussen de Driewegsluis en Echtenerbrug bevinden zich een paar leuke aanlegplekjes en natuurlijk Echtenerbrug zelf. We zijn dus inmiddels in Friesland en als we hier zijn maken we graag gebruik van de Marekrite aanlegplekken. Bij de Watersportwinkel kopen we een vlaggetje waardoor we bijdragen aan het onderhoud. Je kan hier ook tanken en allerlei bootspullen kopen. Eindelijk voelen we ons weer thuis als we het Tjeukemeer opvaren. Voordat wij naar het VK verhuisden was Friesland ons vaste vaargebied voor de weekenden. altijd weer een ander plekje om je weekend door te brengen en even weg van de werkdrukte. We steken over richting de Noorderzijde en we komen uiteindelijk uit bij Scharsterrijnbrug die 3.60 meter hoog is. We besluiten om de kap te laten zakken naar 3.40 meter en er is niet veel ruimte over. Dit is dus de laatste keer dat we dit doen en de volgende keer wachten we wel op een opening.
We verblijven een paar dagen net buiten Joure aan de sloot die uitmond in het Sneekermeer. Helaas wordt het een paar dagen niet zo best weer dus we besluiten om richting Sneek te gaan om boodschappen te doen, water te bunkeren en even wachten op de terugkeer van de zon. Door de regen heb ik de camera binnengelaten en de volgende opnames zijn als we van Sneek richting Akkrum varen over het Prinses Margriet Kanaal.
Het PM kanaal zoals het ook wel genoemd wordt loopt van Lemmer tot aan Groningen door en wordt door de weeks druk bevaren door binnenvaart schepen. Vooral in het weekend en tijdens de zomervakantie kan het erg druk zijn en niet alle schipper op kleine bootjes houden stuurboord wal aan of kijken niet met regelmaat achterom of er een “grote” jongen aankomt denderen. Helaas is het wel eens mis gegaan met alle gevolgen van dien. Wij houden altijd zoveel mogelijk stuurboord wal aan en met behulp van de AIS zie ik de deze schepen al vaak op mijn scherm voor ik ze daadwerkelijk zie. We gaan stuurboord uit de Kromme Knillis op en komen uit bij Akkrum. Achter Akkrum bevinden zich mooie en rustige plekjes waar je heerlijk kan zonnen, vissen en met de honden wandelen. Het weer is nog niet geweldig zoals je op de video kan zien maar het is droog en aangenaam warm dus prima toch?
Er komt weer mooi weer aan dus we gaan weer even kijken waar we heen gaan. Omdat er een paar dagen in de natuur hebben gelegen met veel bewolking zijn de accu’s toe aan een goede laadbeurt. Ondanks dat we vier zonnepanelen hebben zijn de accu’s op 60% maar met geen zon wordt er niet geladen. Op naar Grou voor een nacht om de accu’s bij te laden, boodschappen doen en water tanken want we gaan een aantal dagen liggen op de Rengers Polle. Een van onze favourite plekken in Friesland want je kan het hele eiland rondlopen in een klein uurtje. Mooie steigers en de paden worden met regelmaat gemaaid zodat je heerlijk kan wandelen. Wel oppassen voor teken want die zitten er ook! Na een paar mooie dagen besluiten we om richting Leeuwarden te varen. Een mooie tocht van een paar uur maar we besluiten wel om de “snelle” route te nemen via het PM kanaal, van Harinxmakanaal en dan richting de Harlingervaart uit te komen bij de Prinsentuin. Gezien de Sneekweek eraan zit te komen willen wij liever de drukte op he water te vermijden dus vandaar Leeuwarden. We komen op het goede tijdstip aan, net voordat alle passanten weer op pad gaan dus we kunnen een mooi plekje uitzoeken.
We hebben het goed getroffen in Leeuwarden! mooi plekje een alle grote clippers lagen er ook om richting Sneek te gaan. We werden getrakteerd op een geweldige “sail pass” toen ze de volgende dag in een groot konvooi Leeuwarden verlieten. Deze opnames kunnen jullie zien op onze Instagram account @motoryachtmisterbojangles
Heerlijke tijd gehad in Leeuwarden, het blijft een van onze favourite havens/stad om een paar dagen te vertoeven. We krijgen bericht dat onze vrienden ook in Friesland zijn aangekomen. Zij hebben onze boot nog niet gezien dus varen we ze tegemoet en we treffen elkaar in Akkrum. We varen dus weer een stukje naar het zuiden en varen via het Pikmeer richting de Boarn. Geweldig om over de snelweg heen te varenden na de spoorbrug liggen onze vrienden. Een mooi weerzien want we hebben elkaar al een tijd niet gezien.
We krijgen een gast aan boord dus we moeten weer even richting Grou om haar op te pikken. Ze blijft een paar dagen aan boord met haar kleine hondje dus is even kijken hoe dat gaat met onze oudere honden. gelukkig gaat het goed dus dat is een opluchting. Ze is nog nooit meer geweest op een boot dus ze vind het helemaal geweldig. Helaas is het weer een beetje wisselvallig maar het mag de pret niet drukken. We doen een rondje Alde Feanen vanuit Grou steken we het Pikmeer over en dan via Earnewald verder door het natuurpark. De hondjes willen ook graag wandelen dus de eindbestemming is wederom de Rengers Polle.
Onze gast heeft ons na vier dagen weer verlaten en wat heeft ze, ondanks het weer, genoten. We zijn blij dat we haar mee hebben kunnen nemen want ze heeft helaas een enorm geleverd tegen K. Een kleine moeite voor ons en voor haar een enorm groot plezier om even wat afleiding te hebben. We zijn naar Sneek gevaren en daarna weer terug naar een van de eilandjes net boven Terherne. We besluiten om via de Engelenvaart richting de Tsjonger te gaan. De route loopt via Heerenveen en we merken dat de Engelenvaart een enorme opknap beurt heeft gekregen. Vroeger lagen er altijd vele bootjes die er weken of zelfs maanden bleven liggen. We noemden deze “de grijze vloot” omdat het veelal gepensioneerde waren die de fiets of de auto bij de boot hadden liggen. Voor de mensen die een paar weken vakantie hebben een doorn in het oog want er was nooit een plekje vrij voor de echte vakantieganger. Die tijden zijn dus gelukkig voorbij! Aan het einde van de Engelenvaart gaan we stuurboord uit de Tsjonge op. Ga je bakboord dan kom je uiteindelijk op de Turfroute uit. We vinden een mooi plekje aan een Marekrite steiger waar we een paar dagen zullen blijven liggen.
We gaan langzaam maar zeker weer de boot klaar maken voor de lange winter. Van half September to medio 2024 zullen we weer moeten wachten tot ons nieuwe avontuur op ons nieuwe schip, en wat voor een schip het is! Tot volgend seizoen in 2024!